ZANZIBAR

Vilka underbara första veckor på vår resa som bestod av två veckor på Zanzibar. Flygresan gick jättebra, dock blev planet försenat två timmar på Arlanda, men som tur var så påverkade det inte vårt andra flyg från Etiopien. Tycker det är underbart kul att jag och Linnéa bestämde oss för att besöka Afrika också. Vi valde två paradisöar verkligen som inte heller är vanliga backpackställen. Fruktansvärt kul!!

Boende: Milele Lodge ⭐️⭐️⭐️/⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Under dessa två veckor hann vi med mycket men vi tog det även väldigt lugnt. Det behövde vi efter att ha slitit och jobbat så mycket innan. Första veckan var Filip där också (Felix lillebror och Linnéas pojkvän.) så vi mötte upp honom på flygplatsen och åkte till vårt boende!! Jättemysigt, 1,5 h från staden vilket faktiskt var lite synd dock, för det var ju då inget vi kunde göra särskilt ofta, då det var ganska dyrt med taxi. Så ibland kände vi oss lite fast där vi bodde, även fast det var helt underbart att bara softa så kunde man sakna staden på kvällen och äta på olika ställen. Men boendet hade egen restaurang där det var god mat och varje morgon fick vi frukost, juicer, frukt, pannkakor, bröd. Det var mumsigt.

Solen tog som bara den här, men jag var väldigt noga nu när man ändå skulle vara borta så länge ;) Smörjde in mig med 50 under dessa veckor och skrubbade mig varje kväll, vilket jag gjorde varje dag under denna resa för att hålla en jämn och fin bränna :D

Här får ni först lite bilder på boendet:

Första heldagen, den 7e, var vi på stranden och det var bara så galet fint. Sen gick vi upp mot byn där de hade ett fruktstånd. Vi handlade lite allt möjligt, mango, stinkfrukt, kokosnöt, ananas och melon. MUMS!

Den 8e tog vi Dala Dala som är deras lokala buss till Jozani Forest. De har en nationalpark där vi kollade på regnskogen och på massa söta röda apor!!

En väldigt härlig morgon ska jag berätta om också. Vi gick upp tidigt för en springtur på stranden och när vi kom tillbaka åt vi frukost och sen fick vi kokosnötter som de klättrade upp på beställning och hämtade åt oss och gjorde iordning så fint! Supergoda och cirka 1 liter vatten i så de tog vi med oss ner till stranden sen.

Vi hade även en superfin sandbank 10 minuter från vårt boende. Så coolt verkligen, och helt ensamma!! Självklart beroende på hög och låg-vattnet, så man var väldigt beroende av det varje dag, vart man kunde vara på vilket strand osv.

Onsdagen den 11e, började vi tidigt med en fullproppad Dala Dala in till Stonetown där vi träffade Haji som tog med oss ut på en blöt båttur i alla vågor ut till Prison Island, där vi på köpet blev totalt rostfärgade av metallen i båten. Så jag och Linnéa fick slänga kläderna vi hade på oss, min fina Vans-tröja :( Även Linnéas hår blev helt oranget som höll sig kvar i kanske två veckor, hennes skor fick hon slänga så annars blev fötterna så orangea som på bilder nedan hela tiden... På ön hälsade vi på söta sköldpaddisar och jag under dessa bilder lägger mig i bajs... (men vad gör man inte för bilderna huh?) När vi kom tillbaka till stan, superofräscha, strosade vi runt i Stonetown, var på food market som är varje kväll med all mat du kunde tänka dig, även kattfarm deluxe hihi. Hem behövde vi ta taxi för Dala Dala slutade gå klockan 6 på kvällen. Helt galet bra dag!!

Denna dag tog vi en varsin cykel och cyklade till andra sidan av udden som vi bodde på. Här finns restaurangen The Rock som ligger ute i vattnet. Vi åt aldrig där dock tyvärr. Men vi hängde på den fina stranden hela dagen och cyklade sen tillbaka hem runt middag. Jag och Linnéa fick besök av jättesöta och fina barn när vi låg på stranden, de kunde in sluta och ta på en, speciellt i håret!! ÅH så söta de var!!

Vi var så sugna på att åka på full moon partyt som skulle vara på norra delen av Zanzibar den 14e, men det skulle tagit så lång tid att ta sig dit och med taxi fram och tillbaka. Men så kom ägaren på vårt boende fram till oss och ville bjuda med oss på att få åka med honom till detta, han bjöd oss även på boende över natten där sen åkte vi tillbaka dagen efter! Det var bara SÅ KUL!! Checkade även av att dansa med en Masai, det var ju pricken över i:t. Så vi var inte på boendet förrän 5 på natten, bra kväll hlet enkelt.

Resten av dagarna försår ni kanske att vi degat på stranden! Här får ni lite såna bilder också och lite övriga bilder.