VIETNAM

Boende: Asian Ruby Park View Hotel, Ho Chi Minh City = ⭐️⭐️⭐️⭐️/⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Flyget från Kuala Lumpur gick smidigt SOM VANLIGT och när vi kom fram gick det en massa bussar in till staden Ho Chi Minh där vi bodde i distrikt 1, dvs. mitt i smeten. Framme i staden fick vi gå en bit till hotellet, väl framme tog vi tag i en karta och kollade lite vad man kan göra. SÅ vi började med att ta en smoothie och gick mot Ben Thanh market. Haha jag tyckte det var mest rörigt, grejer ÖVERALLT och gångar ÖVERALLT, så man hade ju ingen aning om vad man var eller vad man skulle. Men vi strosade omkring där ett litet tag. Köpte med oss Lichieefrukt och på vägen till en park gick vi in på Notre Dam kyrkan, vilket inte var något speciellt, så det var mest in och ut. Satte oss i parken med banangodis och frukt hihi. På kvällen gick vi runt på stan och letade restaurang, satte oss på en och var ju bara tvungna att äta något typiskt vietnamesiskt. Så vi beställde in rullar som bara var så äckliga så vi kunde inte äta upp dom utan gav dom till några asiater på bordet bredvid... men de blev glada iaf!! Efter denna middag gick vi till en skybar och tog en drink istället!

Andra dagen i staden efter att vi ätit den goda frukostbuffén som ingick, bestämde vi oss för att besöka krigsmuséet, haha ärligt var det inte alls som vi tänkt oss. Men vi kom på sen på kvällen att det fanns ett till som hade varit mycket mer intressant som vi båda hade hört talas om... aja ingen biggie hahah. Sen gick vi mest runt i staden, gick till ett mall som hade bio och de hade Fifty Shades Darker här så vi bokade till 20.30, wiee. Det var såå bra och spännande!!

3e dagen i Ho Chi Minh åkte vi på ännu en båtutflykt. Vi var på en heldagsutflykt till Mekong Delta. Åkte båt över till olika öar som var Dragon Island, Unicorn Island, Phoenix Island och Turtle Island, där vi dels besökte en bifarm och fick smaka på färsk honung, risvin och bananvin. Sen åkte vi genom kanalen på bilderna nedanför till en workshop där de gjorde kokosnötsgodis!! Så himla bra dag och utflykt. Fick även se krokodiler och cyklade genom parker. Även denna dag tog vi oss en mysig drink på en skybar! Supermys!!

Boende: Blue Paradise Resort, Phu Quoc = ⭐️⭐️⭐️⭐️/⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Sista dagen packade vi och tog det mest lugnt, var på en liten matmarknad och sen tog vi bussen mot flyglatsen där vi skulle åka mot ön utanför Ho Chi Minh, Phu Quoc. Flyget gick fort och vi var framme på hotellet på nolltid, dock på kvällen så vi åt på en mysig restaurang bara och kollade oss omkring. Vi var så taggade på denna vecka eftersom vi varit så mycket i storstäder, så lite sol och bad skulle bli skönt!

På denna ö var vi en hel vecka, och de flesta dagarna spenderade vi bara på stranden. 4e dagen på ön åkte vi på en båttur hehehe. Vi besökte en pärlodling, snorklat, åt god mat och fiskade och besökte Sao Beach! Och på kvällen direkt när vi kom hem gjorde vi oss iordning och gick ner till solnedgången, underbart fin var det!!

Den 2e mars var vi även denna dag bara på stranden och i vanlig ordning åt frukt till lunch. Mot kvällen åkte vi in mot centrum där Phu Quoc hade en nattmarknad varje kväll. Fanns allt du kunde tänka dig, så vi åt middag där och åt jättegod glass som de hackade på plats så fick man välja smak till!! SUPERGOTT.

Long Beach var vi oftast vid, som låg 5 minuter från hotellet. Här får ni lite underbara bilder från alla våra strandhäng-dagar: