THAILAND

Älskade Thailand, här har ju jag varit tre gånger innan, när jag var 8 månader, 5 år och i november 2016 med Felix. Så när jag åkte förbi en restaurang vid Kata Noi så kände jag igen den direkt!!

Boende: Centara Grand Hotel by Centralworld, Bangkok = ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️/⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Oj vet knappt vart jag ska börja om våra dagar i Bangkok. Helt underbara och mysiga. Dom var helt enkelt perfekta. När vi kom till flygplatsen den 6e mars tog vi en taxi för att komma in till staden. Moster och Mattias skulle till Bangkok i två veckor och det passade perfekt att träffa dom där och umgås. Det blev fyra nätter i Bangkok totalt. Två första nätterna blev vi bjudna på lyxhotell, Centara Grand by Centralworld!! Alltså vilket ställe. Det var även Club Lounge med olika sittningar under hela dagen, så himla drömmigt. Så första dagen hann vi med lite Afternoon Tea precis när vi kom och även bubbel och smått o gott efter rundvisningen vi hade runt hela Centralworld. Har inte ord för hur underbart och lyxigt detta var. Första kvällen blev vi även bjudna på trevåningsmiddag som var på hotellet. Det var såå coolt och det är precis som det låter. Man gick upp en våning för varje rätt. Förrätten var en tapas-tallrik, huvudrätt valde man mellan fisk eller kött och efterrätten var en chokladpudding och champagne! UNDERBART!!

Andra dagen hängde vi först vid poolen några timmar sen gick vi till stan och kollade runt lite där på shoppingen och blev även erbjuden modelljobb av en man som kommer från Tyskland, haha. Han undrade om jag hade en timma över senare så han kunde få några bilder, men jag gjorde inte det utan fick hans Facebook istället.

Boende: Marvel Hotel, Bangkok = ⭐️⭐️/⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Även dag 3 hängde vi vid poolen och det var supernice för de hade fixat så vi hade hela denna dag med tillgång till loungen också innan vi drog oss till ett annat hotell. Vi tog skytrain till hamnen och därifrån tog vi båten över till Grand Palace. WOW vad fint det var, men mycket folk och denna dag var helt galet varm. Vi var väldigt noga med att ha på oss rätt kläder så vi fick komma in, så för att vara säkra då alla sa olika tog vi på oss långärmat och långbyxor... Både Linnéa och moster hade på sin vanliga svarta tights men det fick dom inte ha så de fick gå iväg och köpa en Sarong och dra över sig som en kjol hahaha... De sörjer ju fortfarande kungen också så det var väldigt många svartklädda som var där inne och skulle sörja, men det var coolt att se. Vi gick även förbi huset där kungen låg och "vilade" då han inte är begravd än, stackarn... Innan vi åkte tillbaka gick vi även till Big Buddha, som bokstavligen var BIG. Väldigt rolig och mysig dag!!

Sista dagen shoppade jag och Linnéa och tog en skön fotmassage efteråt. Sen träffade vi moster och Mattias igen som bjöd på lyxbio vid Central Embassy!! Åh vad vi blev bortskämda dessa dagar. Jag har världens bästa familj <3 Lyxbion innebar jättegod buffé innan med lite smått och gott och väl inne på bion ligger man i sängar med en fluffig filt och kylar bredvid med dricka! Alltså HUR nice?!
Bildresultat för central embassy cinema

Boende: Lub Sbuy Guest House, Phuket stad = ⭐️⭐️⭐️/⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Den 10e mars tog vi flyget mot Phuket och sov i staden en natt innan vi kunde gå på båten nästa dag till Koh Phi Phi eftersom vi kom fram ganska sent.

Boende: Ibiza House, Koh Phi Phi = ⭐️⭐️⭐️⭐️/⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Den 11e var vi framme på Koh Phi Phi. Det fanns så bra shopping här och jag ångrar mig än idag att jag inte köpte en jättefin och speciell dry bag som seriöst inte fanns NÅGON ANNANSTANS. Helt gone... I alla fall kom Felix och Martin som vi gick med på samma skola som reste runt i Thailand i en månad, så vi bestämde att göra Koh Phi Phi ihop. Vi bodde på ett hostel tillsammans som hette Ibiza House som låg precis vid stranden och det var ju fest varje kväll, det dunkade musik till klockan 3 varje kväll så det var ju ingen idé att ens försöka sova hahah. Första dagen med dom satte vi oss vid en bar och kollade på eldshow, så himla mysigt och det är lika coolt varje gång.

Dag två hyrde vi kajak och paddlade till Monkey Beach som låg ungefär 15 minuter bort. Det var såå många fina apor och dom var överallt och ingenstans haha. En apa bet Martin i benet så han hamnade på sjukhus och fick ta massa sprutor och piller :D stackarn... Sen paddlade vi tillbaka och la oss på stranden som låg precis vid vårt boende. Vi tog även thaimassage för första gången, men det var allt annat än skönt. Hade ont i hela kroppen en hel vecka efter det haha... efter det var det endast oil massagen som gällde.

Blev en hel del fest dessa dagar med pool partyn på vårt hostel och party på stranden. En kväll var det full moon party, och det var så himla roligt. Linnéa och Felix gjorde tatueringar, en våg på fingret för Linnéa och bergstoppar på foten för Felix, skitsnyggt!!

En dag bestämde vi oss för att åka Parachuting men dom hade bara så man kunde åka en i taget, vilket inte skulle vara lika roligt alls... så vi åkte vattenskidor istället, och det gick sååå dåligt för oss alla. Men skidorna var faktiskt skit och satt inte fast på någon av oss. Haha aja det var roligt att ha testat på det haha.

Pool partyna som var på vårt hostel var bara så underbara!! Vi har träffat så många nya vänner och vi kunde hänga i poolen i närmre 7 timmar helt utan problem. Martin och Felix åkte 2 nätter innan oss för dom skulle hemåt igen men vi trodde inte vi skulle hinna få nya roomies, men självklart fick vi två jobbiga tyska killar. Dom var snälla och det var roligt ändå!

Dagen innan vi skulle dra oss från Koh Phi Phi bokade vi dykning! Det var så himla mysig tur, man bokade för två dyk och åkte ut flera på en stor båt, där vi först dök ner sen när vi kom upp fick man mat och sen dök vi ner igen och fick frukt på vägen tillbaka! Underbart verkligen!!

Boende: Gooddays Lanta Beach Resort, Koh Lanta = ⭐️⭐️⭐️/⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Den 16e kom vi fram till Koh Lanta med båt för att få några dagar att bara koppla av. Så vi hängde mest på stranden men en dag bokade vi en båttripp som då blev nummer 5 hahaha... Vi besökte 4 olika öar, fick lunch och simmade in genom Emerald Cave. Det var en riktigt bra tripp men vi båda kände att vi var klara med dom nu, mest för det blev så himla mycket snorkling också, vi ville bara dyka!!!

En kväll efter ett strandhäng la vi oss framför solnedgången på stranden och fick oss en skön massage. Alltså det var verkligen drömmen.

Boende: Lantern Inn, Koh Lipe = ⭐️⭐️⭐️/⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Mot Koh Lipe den 19e mars tog vi Speed Boat som tog hela 4 timmar. Men redan dagen efter när vi skulle lägga oss på stranden började det regna, så vi fick helt plötsligt för oss att vi skulle ta Advanced Open Water dykcertifikat. Detta var alltså första riktiga regnet vi fått på oss på 2,5 månad, kändes helt okej faktiskt hahah. Haha jag har alltid varit sugen på att bli Advanced och detta ställe kändes perfekt för det! Så vi signa upp för det och gjorde några teoritester på mobilen bara.

Dag 3 gjorde vi två dyk under dagen, på 18 meter. Sen efter vi ätit god lunch, skulle vi även göra ett nattdyk, såå spännande tyckte vi. Och det var det verkligen, när man endast ser spotten från ficklampan, ae det var riktigt häftigt. Men samtidigt känner jag att nu har jag gjort det och behöver inte göra det igen, för det slår verkligen inte ett vanligt dyk!!

Dag 4 den 22e åkte vi ut med båten på morgonen och gjorde vårt första dyk på 30 meter!!! Det var bara sååååå coolt. Wow. Nere på 30 meter fick vi ett varsitt test som vi skulle svara och skriva ner våra svar så tog han tid, sen skulle vi göra samma sak på land och se skillanden, detta pga att man kan bli knäpp så långt ner... haha det var roligt!! Efter dessa dyk fick vi vårt Advanced Open Water certifikat!!! Så vi firade med en drink på en supermysig bar!

Dagen därpå tog vi det lugnt. Ni som aldrig dykt förut förstår inte hur sliten man blir om man dyker så intensivt, haha vi blir i alla fall helt slut. Så strandhäng var helt underbart!!

Sista dagen, den 24e, åkte vi uppåt igen mot Koh Mook.

Boende: Charlie Beach Resort, Koh Mook = ⭐️⭐️⭐️⭐️/⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Alltså Koh Mook ska man absolut till om man vill ha det helt drömmysigt och lugnt. Herregud vilket fint ställe. Här kunde vi absolut hänga ett par nätter och bara njuta. Men det räckte gott och väl med 3 nätter här då det inte finns så mycket att göra. Vi bodde i en bungalow precis vid stranden. Haha den var ganska mycket öppen så vi hade en råtta inne på toaletten som hela tiden bajsade där inne... men det var så himla mysigt tycker jag ändå, därför får det 4/5 stjärnor ändå OCH frukostbuffé!!

En dag när vi låg på stranden fick vi för oss att ha en photoshoot då jag hade hittat en väldigt fin spot. Så här får ni dom bilderna hehe:

Sista kvällen när vi sitter och äter kommer det fram en 30 årig svensk kille som reste ensam och frågade om han fick äta med oss. Vi började skratta lite eftersom man inte var beredd på det men självklart fick han äta med oss. Det slutade med att vi satte oss på en tom bar eftersom det typ är folktomt på denna ö och tog en drink. Han var supertrevlig och snäll men blev lite mycket tillslut och han fick ur sig opassade saker. Dagen efter skulle vi upp skapligt för att vi skulle vidare med båten!!

Boende: Aspery Hotel, Patong = ⭐️⭐️⭐️⭐️/⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

När vi skulle ta båten från Koh Mook till Patong var vi tvugna att först ta oss tillbaka till Koh Lanta för att därifrån ta båten till Phuket. När vi hade kommit fram till Koh Lantas hamn så satte vi oss och tog en lätt lunch och vi hade ju varit här innan och visste att dom alltid ropar upp båten som avgår, vilket dom inte gjorde. Så vi gick fram 5 minuter innan båten skulle gå, men den var inte där. Utan folket där började skrika efter en båt som precis hade åkt iväg... så tydligen hade vi missat den haha... men vi fick gå på en annan som stod vid hamnen som också skulle till Phuket ändå, så det löste sig ju galant! Sen tog vi taxi från hamnen till Patong. Så på kvällen gjorde vi stan och åt sushi och glass, det var vi värda.

Andra dagen i Patong åkte vi till Kata Noi Beach som är Patongs finaste strand. Vilket levde upp till ryktena och här var vi resten av dagarna som vi solade och badade.

En kväll gick vi ut på Bangla Road, fy tusan vad myvcket fest alltså. Roligt var det iaf.

Sista natten innan vi skulle vidare till Bali åkte vi tillbaka till Phuket town för att vara närmre flygplatsen då vi behövde gå upp 5 på morgonen och tog in på samma boende som tidigare i Phuket stad. Så på kvällen tänkte vi gå till nattmarknaden som är så populär här med massa olika god mat. MEN DET VAR FEL DAG!! Så när vi kom fram till den som fanns denna dag var det 4 stånd med lite mat hahha.. aja den maten vi fick äta var god den med och kostade endast 12 kronor...

TACK underbaraste Thailand för alla fina minnen, kommer snart tillbaka :*