SEYCHELLERNA

Boende: Vicky´s Holiday Apartment ⭐️⭐️⭐️/⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Flygresorna mot Seychellerna gick supersmidigt! Vi fick tillbringa en natt på Dar Es Salaam, Tanzania för att flyget bokades lite konstigt. Men det gjorde inte så mycket. Vi mellanlanda i Kenya, men där behövde vi inte vänta länge alls. När vi kom fram till Seychellerna regnade det... Det är regnperiod december-januari, MEN om jag säger såhär att det sammanlagt på dessa två veckor endast regnade 1h på oss totalt om dagarna så är vi mer än nöjda!! Såg rätt trist ut när vi kollade vädret när vi kom dit, men regnade bara om nätterna annars! Sån himla tur med vädret, vilket vi verkligen haft heeela resan.

Bussarna på Seychellerna är supersmidiga, kostar 5 rupees som är ungefär 3 svenska kronor per person och det spelar då ingen roll var du ska, inte heller hur långt du ska åka!! Så att en bussresa på närmre 2h kostade 3 kronor kändes löjligt!! Så bussen har vi tagit oss överallt med. Boendet vi fick var "budget" för just detta hotell, men vi var nöjda med det. Det var lägenhetshotell, men vi lagade inte mat så ofta alls. Vi hade även tvättmaskin, vilket var DRÖMMEN.

Första heldagen, den 20e, var vi på stranden som låg 5 minuter ifrån oss och den var riktigt fin. Vi hade även en nice gågata precis längs stranden. Denna dag hade vi fått syn på en indisk restaurang och ägaren på hotellet hade tidigare snackat om att allt vid stranden kostar ungefär 4-5 euro. Så vi gick in dit på kvällen för att käka lite mysigt, fick bord och även menyn... den billigaste måltiden var lite över 200 kronor och då fick man lite kyckling haha. Så vi skyndade oss ut och log lite, pinsammaste någnsin hahah!! Istället blev det lokalmaten vid stranden och det var sååå gott! Denna dag träffade vi på en kille också som var supertrevlig och gav oss alla tips han hade, perfekt!! Lite olika bilder på lokalmaten:

En dag tog vi bussen till en strand som heter Port Launey och den blev vår favorit!! Dagen efter åkte vi till en annan strand upp i norr som heter Machabee.

Den 23e bestämde vi oss för att åka till teplanteringen och vattenfallet som finns på Mahé. Teplanteringen var inget jättespeciellt (inte mer än det på bilden, hehe) och det fanna ett te factory som vi kika på. Sen skulle inte bussen komma på ett tag så vi gick till vattenfallet som tog ungefär 45 minuter. Vattenfallet var över våra förväntningar! Det blev en liten photoshoot också haha! När vi kom hem gick vi direkt till stranden, åt glass, köpte jättegoda bananchips och åt lokalmaten från stånden. Ni föstår inte hur GOD denna maten var!

En dag gjorde vi stan en heldag. Det var supermys. Vi började med att gå ner till hamnen, sen åt vi sushi till lunch som vi suktat efter så länge. Sen shoppade vi lite, kollade marknaden och kom inte hem förrän till middagen då vi lagade mat hemma denna kväll.

En dag bestämde vi oss för att bestiga ett berg som låg precis i närheten av oss. Men när vi kom dit så visade det sig att man inte kunde komma upp någonstans... så vi hamnade på stranden istället... så vi kollade ipp detta mer och såg att det fanns en trail med både stig och trappsteg dät det högst upp även fanns en platå. Alltså WOW vad glad jag är att vi gjorde detta, för det var bara så coolt. Det var på 667 höjdmeter och man såg över hela ön Mahé.

En eftermiddag när vi kom hem från stranden, så skulle jag duscha och hämtade handduken som hängde i sovrummet och ser VÄRLDENS STÖRSTA INREKTSSPINDEL. Ni förstår inte!! Både jag och Linnéa har ju då spindelfobi så det var hemskt. Efter sådär 40 minuter såg vi att hotellägaren kom så hon fick ta hand om det hahah... detta har vi alltså på film, får se om den kanske kommer upp här snart :D

Sista söndagen gick vi ner till stranden för att äta, men det slutade med att vi inte kom hem förrän vid 2 på natten. Vi träffade på vår kompis Kevin (han som gav oss tips första dagen) och hans kompis, så vi åt med dom och sen gick vi till ett boat house, där vi blev bjudna på den absolut godaste Pina Coladan jag någonsin druckit!! Blev en superttrevlig och händelserik kväll, så kul när det blir sådär spontant bara!

Den 30e åkte vi på båttur som vi hade bokat när vi var i stan. Det var så himla fint så jag har knappt ord för det. Vi åkte till 2 olika öar där vi snorklade, fick supergod BBQ-lunch, hade turen att få se delfiner från båten, gick runt en ö som hade en nationalpark med sköldpaddor och fina utkiksställen, dock gick vi ju då i flip-flops och bikini... Det var toppen i alla fall :D

Tisdagen den 31e åkte vi tillbaka till vår favoritstrand Port Launay och sista heldagen onsdagen, var vi bara vid vår strand hela dagen, tvättade resten av våra kläder, gjorde oss iordning och gick till stranden. På onsdagar är det som en liten festival härm så då står det hur många matstånd som helst och massa annat, så det var underbar sista dag.

Avslutar med resten av strandbilderna och lite övriga bilder!