KUALA LUMPUR/MALAYSIA

Boende: Geo Hotel, Kuala Lumpur = ⭐️⭐️⭐️⭐️/⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Flyget från Filippinerna till Malaysia tog ungefär 4 timmar. När vi landade tog vi buss in till staden, Kuala Lumpur. Wow vilken stad!! Vi kom inte fram förrän 4 på eftermiddagen så vi gjorde oss iordning direkt. Eftersom det var alla hjärtans dag skulle vi mysa till det lite extra mycket. Först gick vi ut och shoppade lite, tog tåget till KLCC-mallet, men hann inte mer än det. Vi tänkte ju se på bio efter maten men de visade inte Fifry Shades Darker i hela Malaysia tydligen :)) Så vi gick och åt istället och det var såååå gott. Vi tog två olika förrätter och en varsin huvudrätt, som ni får bilder på här :D MUMS. och skoja inte vad mätta vi blev, herregud hahaha... Självklart gick vi till Twin Towers också som ligger precis vid KLCC-mallet.

Dag 2 i Malaysia åkte vi direkt vidare med buss till Kuala Besut för att därifrån ta båt till Perhentian-öarna. Dock tog bussen 7 timmar och när vi kom fram gick det inga båtar längre, vilket detta boende verkade vara vana vid så vi fick ett faktiskt ganska fräscht rum på ett hotell precis vid stationen som även gratis fixade skjuts åt oss till hamnen dagen efter. Tydligen hade inte båtarna till ön gått på 5 dagar på grund av att det gick så stora vågor, så vi hade bara sån himla tur att vi kunde komma över denna dag.

Boende: The Barat Perhentian, Perhentian öarna (stora) = ⭐️⭐️⭐️⭐️/⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Fyra dagar hade vi på ön och de dagarna spenderades mestadels under ytan då vi skulle ta vårt dykcertifikat här!! När vi kom fram var de så snälla för vi kom en dag försent att vi blev uppgraderade hehe! Sen gick vi direkt till hotellets egna dykcenter och vi började direkt. Första dagen kollade vi på två videos och svarade på några frågor. Andra dagen var det dags för dykning, vi förberedde all utrustning som vi lärt oss och åkte till ett grunt ställe i havet där vi gjorde olika övningar under vattnet. Såhär såg det ut fast vi gick djupare och djupare för varje dag och olika svårare övningar. Dag 3 på kvällen bestämde vi oss för att göra examensprovet, vilket vi båda klarade med stor marginal, puuh vilken lättnad det var! Sista dagen var första dyket några övningar som vi skulle bevisa att vi klarade själva och andra dyket var bara dyk på 18m!! dock hade vi spn otyr, dykningen i Malaysia ska vara hur bra som helst, men på grund av vågorna var sikten endast 3-5 meter... Men med dykertifikatet i våra händer åkte vi ifrån ön gladare än någonsin på väg tillbaka till Kuala Lumpur. (Standard mellan alla dyk var den älskade kokosnöts-shaken!!!!!! Alltså kan sakna ihjäl mig efter den!!)

Såå glad att vi hade en kväll + en heldag till i Kuala Lumpus innan vi åkte till Vietnam. För jag var verkligen inte klar där!! Så vi bokade samma hotell för vi tyckte det låg väldigt bra och var väldigt fräsch och trevligt. På kvällen när vi kom till staden åkte vi till KLCC-mallet för att äta. Vi hamnade på en jättefin sushirestaurang som var SÅ BILLIG. Allt var iof förvånadsvärt billigt i den här staden men två bitar sushi här för typ 3 kr?! Till efterrätt köpte vi glass såklart! :D

Dagen därpå tog vi oss till Pavilion som är ett superfint mall. Finns allt och det är så himla bra shopping i Kuala Lumpur överlag. Rekommenerar starkt denna stad. Samma dag åkte vi mot flygplatsen för att bo nära eftersom flyget gick tidigt på morgonen till Vietnam. Från flygplatsen tog vi buss som skulle ta oss till detta hotell. De stannade och sa att det ligger previs över gatan. Men vi var lite osäkra och frågade en extra gång, men de var säkra. Så vi gick av och gick in till KFC för att fråga var hotellet var då en kille svarar att det ligger långt därifrån... så vi gick tillbaka till busstationen men bussen hade hunnit åka. Den här killen som svarade oss kom efter oss och sa att han bor på vägen så vi kunde få skjuts av honom (ja, han hade barn i bilen också). Alltså vilken ängel verkligen!!