FILIPPINERNA

Resan till Filippinerna var lång, oj vad lång den var. Men som vanligt går allt så smidigt :D Vi reste i över ett dygn, landade i Sri Lanka och Singapore innan vi kom till Manila och därifrån tog vi flyg till Puerto Princesa som ligger på ön Palawan. I Singapore berättade dom att vi behövde flyg bort från Filippinerna för att få komma in, så på flygplatsen bestämde vi att vi åker till Malaysia, haha underbart kul!!

Boende: Blue Lagoon Inn & Suites, Puerto Princesa = ⭐️⭐️⭐️⭐️/⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Vi hade bokat ett boende första två nätterna så vi kunde sätta oss och boka resten av resan för Filippinerna. Så dagen efter vi kom hängde vi bara vid poolen och planerade resan!! Vi kom fram till att det var så galet svårt att ta sig runt öarna här och dyrt! Så vi fick prioritera, vi kände att 1,5 vecka på Filippierna var precis lagom och det gjorde vi rätt i. Så vi bestämde oss för El Nido och Cebu.

Boende: Alexzus Backpackers Travel Lodge, El Nido = 0/⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Ja ni ser rätt, det står 0 av 5 stjärnor för detta boende och jag kan säga att vi har men även idag från detta. Dagen efter hade vi fixat bussresa till El Nido som ligger norr om Palawan. Var så himla fint och mysigt och jag älskar att åka såhär ändå för man får se så himla mycket. Där bodde vi på ett riktigt backpackboende, som hette Alexus Backpack lodge, som var så galet äckligt. Man kunde inte ens sätta ner väskan förrän den blev kolsvart, tusenfotingar i hela badrummet, 5 små strålar som luktade avlopp från duschen och allt var bara disgusting. Men vi skulle väl bo på sånt också antar jag haha...

Andra dagen i El Nido åkte vi på en båttur som var SÅ drömmig!! Det var 5 olika stopp: Small Lagoon, Big Lagoon, Shimizu Island, Secret Lagoon och 7 Commando Beach. I Small Lagoon hyrde man kajaker för att komma in i lagoonen och ducka för att komma in i små grottor, det var såå ballt! Hela denna båttur var som en sagovärld. Galet bra snorkling här också! :D Hade önskat att vi hade vårt dykcert redan här på Filippinerna faktiskt!

Den 7e februari tog vi tricycle (bilden nedanför) för att komma till stranden La Corona, jättefint, sen åkte vi tillbaka och tog en ofräsch dusch där men blev ännu ofräshare än innan och gick ut och åt!
Bildresultat för tricycle

Den 8e, sista dagen i El Nido, gjorde vi en hike som heter Canopy som var riktigt ball. Med hjälm och väst gick vi över broar och berg och fick på toppen se ut över hela El Nido. Det var ingen lång hike och inte riktigt i klass med berget på Seychellerna, men supercoolt ändå.

Boende: Pescadores Seaview Suites, Moalboal Cebu = ⭐️⭐️⭐️⭐️/⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

4 nätter i El Nido, sen tog vi samma bussresa tillbaka till Puerto Princesa och därifrån tog vi flyget som kostade hela 2000 svenska kronor... helt sjukt för ett inrikesflyg, till Cebu och bodde där en natt innan vi tog en buss den 10e till Moalboal. Wow vilket ställe vi hamnade på. Superfint och fräscht hotell, med pool precis vid havet och en gågata med alla restauranger du kan tänka dig. Älskar sånt :D

Den 11e, alltså andra dagen i Moalboal åkte vi till Kawasan Falls. Vi bokade det som en trip från hotellet, kostade 1000 Peso som är ungefär 180 kronor och då fick man lunch osv. Vi åkte dit skapligt tidigt, och det var tur för efter en timma ungefär var det såå mycket folk. Så vi hann få lite fina bilder utan tusentals med folk i bakrunden! Dock förstod vi inte vad vi hade betalat för, ingen restaurang visste något och när vi kom tillbaka, utan att vi hann säga något bad de på hotellet om ursäkt för det hade tydligen blivit något fel med guiden som skulle möta upp oss. Så vi fick tillbaka pengarna... inte för att vi förstod riktigt i efterhand vad man skulle behövt en guide till där menmen... Riktig turistfälla, MEN superfint!! Och det var sötvatten men jättekallt.

Dagen därpå snorklade vi. Man fick snorklar av hotellet gratis, och vi var alltså ute i TRE TIMMAR? Haha vi förstår inte vart tiden tog vägen... men vi snorklade med sköldpaddor!! wieeeee. Vi hade hört talas om det innan att det är stor chans att få se havssköldpaddor här, så hann se 7 stycken och så himla fina fiskar och stim. Vilken dag!!

Sista dagen i Moalboal låg vi bara vid poolen. Tog taxi tillbaka till Cebu city och sov nära flygplatsen då flyget mot Kuala Lumpur gick 7 på morgonen dagen efter!

TACK Filippinerna, 1,5 vecka gick undan men vi hann uppleva mycket och det var absolut lagom!!